Inspiration for iværksættere

 

Før start:

  • Forretningsplan – Hvad er din forretningsidé? Hvilket produkt eller serviceydelse vil du sælge? Til hvilken pris? Hvem er dine kunder? Hvorfor skal kunderne vælge din virksomhed, fremfor konkurrentens? Forestil dig, at du skulle forklare alt dette for en, der ikke kender dig personligt, og som endnu ikke har hørt om din forretningsplan. Hvordan vil du fange vedkommendes opmærksomhed, og gøre ham eller hende nysgerrig efter at høre mere? Spørgsmålene er mange – og svarene endnu flere. Det er vigtigt, at du definerer nogle få, men klare mål for din forretning, inden du for alvor går i gang. På den måde får du nemmere ved at ’holde snuden i sporet’, og træffe de rette beslutninger undervejs. Ligeså vigtigt er det, at du tydeligt afgrænser dig, og undgår at spilde tid på emner, der ikke er relevante for dig eller din forretning, og måske aldrig bliver det.

    Der findes mange tjeklister og skabeloner på nettet, som kan hjælpe dig med at sætte din forretningsplan i system. Her har vi samlet links til nogle af disse.

    Vejledning: Forretningsplanen - din køreplan for virksomheden | Virksomhedsguiden

    → DOWNLOAD gratis skabelon til forretningsplan | iværksætter.nu (ivaerksaetter.nu)

    Forretningsplan | 9 punkter, som du skal have med! (dokument24.dk)

    Forretningsplan i 9 enkle trin (startupsvar.dk)

    Forretningsplan – Hvad er en Forretningsplan? – Læs mere her (dinero.dk)

    Hvordan laver jeg en forretningsplan? Få gode råd og find inspiration her (ase.dk)

    Forretningsplanens indhold | Forretningsplaner | Alt til din forretningsplan: Skabeloner, vejledninger og praktiske tips

  • Samarbejdspartnere 
    Nogle iværksættere trives bedst med at stå helt på egne ben – hele vejen. Visse forretningsidéer kan nemt starte i det små, og stille og roligt vokse sig større. I andre tilfælde kan det imidlertid være gavnligt – eller måske ligefrem nødvendigt – at finde en eller flere samarbejdspartnere. Den viden, erfaring, arbejdsindsats og forretningsnetværk, som en god forretningspartner kan byde ind med, kan være lige det, der skal til, for at gøre din startup til en succes. Du bør grundigt overveje for og imod, og derpå træffe en strategiske beslutning. Pas på med at lade dig styre eller friste af pludseligt opståede ’gyldne muligheder’. Det er ikke dem alle, der er lige fantastiske, når det kommer til stykket. Hold dig til din valgte strategi, og inviter kun andre med på rejsen, når det føles helt rigtigt.

    Find din fremtidige samarbejdspartner her på www.startmii.dk

  • Investorer
    Måske har du den mest fantastiske forretningsidé, men mangler penge til at komme i gang, eller til at videreudvikle idéen. Her kunne en mulig løsning være, at få en investor med ombord. Såvel de mindre, private investorer, som de store, professionelt drevne kapitalfonde vil altid være på udkig efter den næste interessante startup virksomhed at skyde penge i. De investerer gerne i et lovende projekt – naturligvis mod at få et afkast af deres investering. Hvis du optager et lån i banken, skal du typisk betale en vis %-sats i rente, indtil gælden på et tidspunkt er færdigafviklet. Den typiske investor afstår derimod ofte fra en fast, månedlig rentebetaling, mod til gengæld at få et større beløb, den dag virksomheden skaber overskud. Dette kan eksempelvis ske ved, at en investor i kraft af sit indskud, erhverver sig anparter eller aktier i dit selskab. Der findes et hav af muligheder for finansiering og kapitalindskud, og det kan tage tid, at finde frem til lige præcis den løsning, som passer godt til dig og dit projekt.

    Skab kontakt til investorer her på www.startmii.dk, eller find inspiration på disse hjemmesider.

    Investorer - er det noget for dig (startupsvar.dk)

    3 gode råd til dig der får ny medejer | Advodan

    10 Tips for Finding Venture Funding (bplans.com)

    Nordic Eye - Venture Capital

    Dansk Ejerkapital | Investering i ejerledere siden 1994

    Catacap Management – Beyond capital

  • Køb af virksomhed
    Som et alternativ til at bygge et helt nyt brand eller virksomhed op fra grunden, kan du i stedet vælge at sætte fart på dine iværksætterdrømme, ved at køb en eksisterende virksomhed, og videreudvikle den. Dette sker ofte i forbindelse med et generationsskifte, hvor den nuværende ejer går på pension, og en ny leder tager over. Det kan også tænkes, at du har fået øje på et brand eller en virksomhed, der er gået hen og blevet lidt ’støvet’ med tiden, men som efter din mening har et stort uudnyttet potentiale. Her kan du lægge en ny, skarp forretningsplan, gennemføre en rebranding, og få virksomheden til at blomstre og nå nye højder. Der er mange forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med køb af virksomhed, og en handel vil sjældent kunne gennemføres på betryggende vis, uden hjælp fra revisor, bank og advokat.

    Her finder du en række links til inspiration og huskelister.

    Køb af virksomhed: de 6 faser ved virksomhedskøb | Advodan

    Hvad skal du vide, når du skal købe en virksomhed? (pwc.dk)

    Køb af virksomhed - få finansiering fra Vækstfonden (vf.dk)

  • Valg af virksomhedsform
    Som et alternativ til at bygge et helt nyt brand eller virksomhed op fra grunden, kan du i stedet vælge at sætte fart på dine iværksætterdrømme, ved at køb en eksisterende virksomhed, og videreudvikle den. Dette sker ofte i forbindelse med et generationsskifte, hvor den nuværende ejer går på pension, og en ny leder tager over. Det kan også tænkes, at du har fået øje på et brand eller en virksomhed, der er gået hen og blevet lidt ’støvet’ med tiden, men som efter din mening har et stort uudnyttet potentiale. Her kan du lægge en ny, skarp forretningsplan, gennemføre en rebranding, og få virksomheden til at blomstre og nå nye højder. Der er mange forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med køb af virksomhed, og en handel vil sjældent kunne gennemføres på betryggende vis, uden hjælp fra revisor, bank og advokat.

    Her finder du en række links til inspiration og huskelister.

    Køb af virksomhed: de 6 faser ved virksomhedskøb | Advodan

    Hvad skal du vide, når du skal købe en virksomhed? (pwc.dk)

    Køb af virksomhed - få finansiering fra Vækstfonden (vf.dk)

 

Opstart:

  • Opret virksomhed
    Som et alternativ til at bygge et helt nyt brand eller virksomhed op fra grunden, kan du i stedet vælge at sætte fart på dine iværksætterdrømme, ved at køb en eksisterende virksomhed, og videreudvikle den. Dette sker ofte i forbindelse med et generationsskifte, hvor den nuværende ejer går på pension, og en ny leder tager over. Det kan også tænkes, at du har fået øje på et brand eller en virksomhed, der er gået hen og blevet lidt ’støvet’ med tiden, men som efter din mening har et stort uudnyttet potentiale. Her kan du lægge en ny, skarp forretningsplan, gennemføre en rebranding, og få virksomheden til at blomstre og nå nye højder. Der er mange forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med køb af virksomhed, og en handel vil sjældent kunne gennemføres på betryggende vis, uden hjælp fra revisor, bank og advokat.

    Her finder du en række links til inspiration og huskelister.

    Køb af virksomhed: de 6 faser ved virksomhedskøb | Advodan

    Hvad skal du vide, når du skal købe en virksomhed? (pwc.dk)

    Køb af virksomhed - få finansiering fra Vækstfonden (vf.dk)

  • Erhvervskonto
    For at oprette en erhvervskonto hos en bank, skal du først have et CVR-nummer. Starter du en enkeltmandsvirksomhed, gøres dette både hurtigt og enkelt. Hvis du stifter et selskab er processen stadig forholdsvis enkel, men den tager lidt længere tid, fordi en advokat skal godkende selskabets legitimitet, før banken kan få lov at oprette en konto. Det er sjældent gratis at have en erhvervskonto, og der er store forskelle i bankernes gebyrsatser, renter m.v. Derfor er det en god idé, med udgangspunkt i din virksomheds behov, at undersøge hvilket muligheder der findes, og at sammenligne omkostningerne forbundet med de forskellige bankers erhvervskonti. Du skal selvfølgelig først og fremmest sikre dig, at den bank du vælger, har de ønskede produkter. Men nok så vigtigt bør du undgå, at betale gebyrer eller abonnement for ydelser, som du alligevel ikke gør brug af.

    Vi har samlet en række links til hjemmesider, der hjælper dig med at skabe et overblik.

    Erhvervskonto-priser: Her får du Danmarks billigste erhvervskonto | Samlino.dk

    Erhvervskonto pris ⇒ Find den billigste erhvervskonto2022 (tjekrevisor.dk)

    Erhvervskonto: sådan får du den billigste pris - Kontolink

    Hurtig guide: Skal jeg have en erhvervskonto? (billy.dk)

  • Revisor
    Når du starter en virksomhed, kan du vælge af have en revisor tilknyttet fra starten. Du kan også fravælge revisorbistand, såfremt din omsætning er under et vist niveau. Nogle iværksættere kan sagtens selv stå for deres bogholderi, regnskaber og indberetninger til SKAT, mens nogen hellere vil koncentrere deres tid og energi på andre dele af forretningen. Tidspunktet for, hvornår det vil være gavnligt at tilknytte en revisor til sin virksomhed, afhænger derfor af den enkelte iværksætters erfaring og forretningsmodel. Ligesom med så meget andet, er der også forskel i pris og kvalitet på revisorbistand. Nogle revisorfirmaer har desuden specialiseret sig små, mellemstore, eller store virksomheder – og du bør finde en, der er matcher dig og dine behov. Undersøg markedet, lyt til andres erfaringer, og sæt dig ind i lovgivning, regler og krav, så du ved hvilke revisionsydelser, du har behov for at købe i din virksomhed.

    Her finder du links til sider med gode råd og vejledning ift. valg af revisor.

    Find din nye revisor eller bogholder og få 3 gratis tilbud (billy.dk)

    Revisor - Få hjælp til at finde en revisor I Revimatch

    Revisor - Få 3 gratis tilbud fra revisorer nær dig | Ageras

    Find revisor og bogholder – overblik over revisionsfirmaer (dinero.dk)

  • Bestyrelse eller advisory board
    Mange selskaber har en bestyrelse, der i tæt samarbejde med direktøren definerer firmaets strategi, og følger op på resultaterne. I en mindre startup ses det ofte, at ejeren fungerer som både direktør og bestyrelse, og hvis man alligevel vælge at udpege en bestyrelse, består den ofte af venner eller familiemedlemmer. Fordelen ved dette er naturligvis, at man kender og stoler på hinanden, mens ulempen er, at ikke alle har lige meget at byde ind med, rent professionelt. En sådan bestyrelse risikerer, at blive for meget ’ananas i egen juice’, så at sige. En effektiv bestyrelse bør bestå af personer med et forskelligt erfaringsgrundlag, og som hver især trives med at udfordre hinandens – og direktørens – holdninger. Der må gerne være højt til loftet og givtige diskussioner, i stedet for blot afrapportering af de seneste nøgletal, og en god frokost. Vær derfor modig i sammensætningen af din bestyrelse, og få skabt et kreativt spændingsfelt. En professionel bestyrelse er ikke gratis, hvilket godt kan være en udfordring for mindre startup virksomheder. Her kan et advisory board være godt alternativ. Et advisory board fungerer på mange måder ligesom en bestyrelse, men har ikke det samme juridiske ansvar ift. virksomheden, og medlemmerne kan derfor ikke forvente et ligeså højt honorar for deres arbejde. Et velfungerende advisory board kan sagtens ændre status undervejs, og blive til en egentlig bestyrelse.

    Vi har samlet en række links til hjemmesider, der giver gode råd om bestyrelsesarbejde mv.

    Vejledning: Bestyrelse | Virksomhedsguiden

    Bestyrelse - Hvad er en bestyrelse? Læs mere her. (pwc.dk)

    7 gode råd til den effektive bestyrelse | Advodan

    Bestyrelse – Hvad er en bestyrelse, og hvad laver den? (legaldesk.dk)

 

Drift:

  • Økonomistyring 
    Selv i en mindre virksomhed findes der nøgletal, som indikerer hvordan det går med forretningen. Omsætning, omkostninger, overskud / underskud og gæld, for blot at nævne de mest gængse i et regnskab. At styre økonomien – økonomistyring – betyder, at du holder dig løbende orienteret om disse, så du ikke pludselig bliver mødt af ubehagelige overraskelser. Ubehagelighederne kan måske stadig være på vej, men med den rette økonomistyring, har du i det mindste set dem komme, så du kan begynde at tage dine forholdsregler. Alt afhængig af hvilken branche du befinder dig i, vil der være nøgletal, som viser detaljer om produkter, kunder eller konkurrenter. Alle med et kørekort til regneark vil kunne opstille læsevenlige oversigter, som fremhæver succeshistorierne, så man kan forsøge at kopiere dem – og fiaskoerne, så man kan forsøge at undgå dem. Et regneark er et glimrende værktøj, men det har også sine begrænsninger. Når dit analysebehov rammer et vist niveau, er det fornuftigt at investere i et af de mange økonomistyringssystemer, der findes på markedet. Systemerne er målrettet forskellige størrelser af virksomheder, og du skal sørge for at finde det, der dækker din virksomheds behov, men hvor du samtidig undgår at betaler for funktioner, som du aldrig benytter.

    Her kan du se, hvad du skal være opmærksom på ift. økonomistyring, og valg af IT-system.

    Sammenhængende økonomistyring (oes.dk)

    Få (bedre) styr på økonomistyringen og bedre likviditet | JCD A/S (collectia.dk)

    CRM vs. ERP – Hvad er forskellen? (activebs.com)

  • Bogføring
    En lille startup virksomhed kan godt holde rede på sit regnskab i et regneark. Men der skal ikke ret megen volumen til, før det bliver uoverskueligt, og dermed fejlbehæftet. Regnskabsloven er omfattende, og myndighederne kræver at du har orden i sagerne. Derfor er det vigtigt, at du ikke overlader noget til tilfældighederne, og laver en masse ’hjemmestrikkede’ løsninger. Ligesom tilfældet er med økonomistyringssystemer (se afsnittet Økonomistyring), kan man også købe bogføringssystemer i alle størrelser og prisklasser. Find ud af, hvad din virksomheds behov er her og nu, og hvad den formodes at være et par år ude i fremtiden. Og vælg så et system, der matcher dit nuværende behov, men som samtidig er skalérbart, så du undgår at måtte bruge ressourcer på at sadle om allerede efter kort tid. Der findes formodentlig ligeså mange holdninger til, hvilket bogføringssystem der er det bedste, som der findes bogholdere. Sørg derfor for at få input fra flere forskellige sider, inden du træffer dit valg – og brug også gerne selv noget tid foran skærmen, så du ved, hvad ud har med at gøre.

    Her har vi en række links til hjemmesider, der kan hjælpe dig på vej.

    Skat.dk: Regnskab, bogføring og faktura

    Vejledning: Bogføring – få styr på bilag og kontoplan | Virksomhedsguiden

    Bogføring - Få indblik i de vigtigste begreber her (pwc.dk)

    Valg af bogføringsprogram (startinfo.dk)

    De 12 Bedste Danske Regnskabsprogrammer i 2022 | Vælg efter Behov (theme.dk)

  • Lønsystem
     Hvis din virksomhed har ansatte, findes der en lang række regler, som skal overholdes. Trækprocent, betaling af A-skat, overførsler til private eller offentlige pensionsordninger, refusion i tilfælde af sygdom, osv. Mange bogføringssystemer har et indbygget lønsystem-modul. Hvis ikke, kan dette også købes som en ’stand alone’ løsning. Der er dog mange fordele, ved at din virksomhed har en samlet pakke, så du og andre kan nøjes med at skulle blive fortrolige med en brugerflade. Ligesom tilfældet er økonomistyrings- og bogføringssystemer, skal du også i tilfældet med lønsystemer vælge et som dels matcher dit nuværende behov, og dels kan vokse med virksomheden i fremtiden. Spørg til andres erfaringer rundt omkring, og brug gerne noget tid på at lære et par systemer at kende ved at få dine ’fingre til tastaturet’.

    Vi har samlet links med beskrivelser af forskellige lønsystemer.

    Sammenligning af 14 lønsystemer – hvilket lønsystem skal jeg vælge? (intect.io)

    Lønsystem - Hvilket Et Skal Jeg Vælge? Læs Vores Guide! (sandgravsolutions.dk)

    Lønsystemer - få et overblik (startupsvar.dk)

    Lønsystemer (danskerhverv.dk)

  • Arbejdsmiljøregler
    En lille virksomhed skal i princip leve op til de samme krav til arbejdsmiljø, som en mellemstor eller stor virksomhed skal. Det kan godt være en udfordrende opgave, eftersom det ofte er ejeren selv, der må sætte sig ind de mange love, regler og bekendtgørelser på området. Der er stor forskel på, hvor fysisk risikobetonet en given branche er. Nogen steder vil et primært fokus måske være, at undgå arbejdsulykker og -skader, mens det andre steder handler mere om samarbejde, ledelse eller det psykiske arbejdsmiljø. Fælles for alle arbejdspladser – også den derhjemme – er kort sagt, at de skal indrettes under hensyntagen til medarbejdernes sikkerhed, ergonomi, og generelle trivsel. Du kommer selvfølgelig langt med at bruge din sunde fornuft, og lytte til dine medarbejderes ønsker – men der er stadig rigtig meget læsestof, som du er nødt til at sætte dig ind i. Lovens paragraffer er ofte formuleret i generelle vendinger, eftersom de skal kunne fungere på tværs af mange brancher. De kommer derfor ofte til at virke upræcise, og lidt uoverskuelige for den enkelte virksomhed. Heldigvis findes der en masse beskrivelser på nettet, som er branchespecifikke, mere enkelt bygget op, og fyldt med konkrete, brugbare eksempler. Desuden findes der mange firmaer, som har specialiseret sig i at rådgive andre om, hvordan de bedst og billigst kan følge arbejdsmiljøreglerne.

    Her ser du links til regler om arbejdsmiljø, og til vejledninger i, hvordan du bedst arbejder med emnet.

    Arbejdstilsynet (at.dk)

    NFA.dk - Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

    Arbejdsmiljøweb - Godt arbejdsmiljø velfærd og offentlig administration (arbejdsmiljoweb.dk)

    Hvad er et godt arbejdsmiljø? - Sundt Arbejdsmiljø (sundtarbejdsmiljo.dk)

    Arbejdspladsvurdering - Arbejdstilsynet (at.dk)

    Sådan laver du en Arbejdspladsvurdering (APV) (danskerhverv.dk)

  • Moms og skat
    Når omsætningen i en virksomhed kommer over et vis beløb, skal der afregnes moms og skat. Der findes bagatelgrænser for både moms- og skattebetaling, men de er ret lave. Som ejer af en virksomhed kan du selv at stå for indberetning og afregning, hvis du ønsker det. Dog har du pligt til at anvende en revisor, når din omsætning kommer over en vis grænse. Hvis din forretningsmodel er forholdsvis simpel – f.eks. køb og salg af få varetyper, eller salg af egne serviceydelser – er det som regel en overkommelig opgave, at afregne moms og skat korrekt, og til tiden. Men hvis du eksempelvis handler med udlandet, har afskrivninger, udbetaler udbytte, eller har flere selskaber du skal holde rede på, er der en vis risiko for, at du overser deadlines eller detaljer i indrapporteringen. Her vil det ofte være en fordel, at lade en bogholder eller revisor håndtere opgaven (se afsnittet Bogføring).

    Vi har samlet links til nogle relevante hjemmesider, der kan hjælpe dig på vej.

    Skat.dk: Moms

    Moms i Danmark - Få hurtigt overblik over momsregler (legaldesk.dk)

    Vejledning: Moms | Virksomhedsguiden

    Moms - Find svar på dine spørgsmål - Se de væsentligste faldgruber (pwc.dk)

    Skatterådgivning: få 3 gratis tilbud fra specialister (ageras.dk)

  • Forsikring
    Når du starter en virksomhed, findes der mange typer af forsikringer, som det kan være relevant for dig at tegne. Nogle er lovpligtige, f.eks. en ansvarsforsikring, hvis du registrerer en bil i virksomhedens navn, eller en arbejdsskadeforsikring, hvis du har medarbejdere ansat. Andre forsikringer er ikke lovpligtige, men kan varmt anbefales. Det kunne eksempelvis være en erhvervs- og produktansvarsforsikring, der erstatter skader, som din virksomhed har forvoldt hos en kunde. Alt afhængigt af hvilken branche du befinder dig i, vil kunderne i mange tilfælde kræve at se dokumentation for din virksomheds forsikringsforhold. Der findes også forsikringer, som din virksomhed kan klare sig helt fint uden, men som alligevel kan være værd at overveje. Sundhedsforsikring, kollektiv tandforsikring eller tabt arbejdsevne er eksempler på dette. Når det gælder disse ’frivillige’ forsikringer, er det helt op til dig at vurdere, hvad der giver værdi i din virksomhed. De mange forsikringstilbud der findes på markedet, er ikke altid direkte sammenlignelige, og det kan derfor nemt komme til at virke uoverskueligt. Start med at fastlægge dit eget forsikringsbehov, og få indhent dernæst et par tilbud fra forskellige selskaber – så er du godt på vej. Du kan også vælge at lade en forsikringsmægler hjælpe dig med at indhente tilbud osv. Forsikringsmæglere vil ofte være i stand til at opnå besparelser på dine vegne, hvilket retfærdiggør deres honorar.

    Her har vi links med oplysninger om erhvervsforsikring.

    Forsikringsbehov - Hvilke forsikringer skal du have? Test her (forsikringsguiden.dk)

    Erhvervsforsikring | Find den bedste løsning på Forsikringsportalen

    Sammenlign erhvervsforsikringer - Find den bedste og billigste (dinero.dk)

    Erhvervsforsikring - Find en billig erhvervsforsikring - Få 3 tilbud (find-erhvervsforsikring.dk)

 

Vækst:

  • Børsnotering
    På et tidspunkt har din virksomhed måske vokset sig så stor, at en børsnotering kan komme på tale. Dette gøres først og fremmest for at tilføre kapital til investeringer og ekspansion. En børsnotering har ydermere den effekt, at virksomheden bliver mere synliggjort i offentligheden, hvilket kan tiltrække såvel kunder som medarbejdere. Den øgede synlighed forpligter dog også, og når en virksomhed ’rykker op i børsligaen’ stilles der særlige krav til eksempelvis informationsgivning og håndtering af fortrolige oplysninger. Det forventes desuden at virksomhedens direktion arbejder professionelt, og handler etisk og moralsk forsvarligt. Corporate Governance, Code of Ethics, Code of Conduct, og Corporate Social Responsibility er blot nogle af de mange begreber, du som ejer skal blive fortrolig med og agere på. Processen med at få sin virksomhed børsnoteret er tidskrævende og kompleks, og den kræver hjælp fra rådgivere, revisorer og advokater.

    Vi viser dig links til hjemmesider med gode råd og tjeklister.

    Krav til børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber | erhvervsstyrelsen.dk

    Børsforhold (pwc.dk)

    Deloittes IPO Readiness-ydelse: Fra forpligtelse til mulighed

  • Salg af virksomhed
    På et tidspunkt har din virksomhed måske vokset sig så stor, at en børsnotering kan komme på tale. Dette gøres først og fremmest for at tilføre kapital til investeringer og ekspansion. En børsnotering har ydermere den effekt, at virksomheden bliver mere synliggjort i offentligheden, hvilket kan tiltrække såvel kunder som medarbejdere. Den øgede synlighed forpligter dog også, og når en virksomhed ’rykker op i børsligaen’ stilles der særlige krav til eksempelvis informationsgivning og håndtering af fortrolige oplysninger. Det forventes desuden at virksomhedens direktion arbejder professionelt, og handler etisk og moralsk forsvarligt. Corporate Governance, Code of Ethics, Code of Conduct, og Corporate Social Responsibility er blot nogle af de mange begreber, du som ejer skal blive fortrolig med og agere på. Processen med at få sin virksomhed børsnoteret er tidskrævende og kompleks, og den kræver hjælp fra rådgivere, revisorer og advokater.

    Vi viser dig links til hjemmesider med gode råd og tjeklister.

    Krav til børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber | erhvervsstyrelsen.dk

    Børsforhold (pwc.dk)

    Deloittes IPO Readiness-ydelse: Fra forpligtelse til mulighed

 

 

Inspiration for investorer:

  • Valg af branche
    Som investorer vælger man ofte at målrette sin investering, og koncentrere sig om den eller de brancher, man kender bedst. Dette er ofte en fornuftig strategi, idet du rent fagligt vil være på hjemmebane. Du mindsker risikoen for fejltolkninger af markedet, og vil have nemmere ved at foretage analyser af investeringsegnede virksomheder. På den anden side kan der også være fordele ved at vælge en anden branche, end den man kender bedst. Du vil måske kunne se muligheder, som andre har overset, fordi de er gået hen og blevet ’hjemmeblinde’. Der findes med garanti både interessante og lukrative forretninger, som ligger udenfor din normale komfortzone. Det er op til den enkelte investor at beslutte, hvilke chancer man er villig til at tage.

    Find din næste startup virksomhed at investere i her på www.startmii.dk

  • Aktiv medejer eller passiv investor
    Som investorer vælger man ofte at målrette sin investering, og koncentrere sig om den eller de brancher, man kender bedst. Dette er ofte en fornuftig strategi, idet du rent fagligt vil være på hjemmebane. Du mindsker risikoen for fejltolkninger af markedet, og vil have nemmere ved at foretage analyser af investeringsegnede virksomheder. På den anden side kan der også være fordele ved at vælge en anden branche, end den man kender bedst. Du vil måske kunne se muligheder, som andre har overset, fordi de er gået hen og blevet ’hjemmeblinde’. Der findes med garanti både interessante og lukrative forretninger, som ligger udenfor din normale komfortzone. Det er op til den enkelte investor at beslutte, hvilke chancer man er villig til at tage.

    Find din næste startup virksomhed at investere i her på www.startmii.dk

  • Bestyrelsesarbejde
    Du kan engagere dig i en startup virksomhed ved at indtræde i bestyrelsen eller et advisory board. Med bestyrelsesarbejdet følger pligter og et juridisk ansvar. Det er vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvad der kræves af dig – både ift. den generelle lovgivning på området, og hvad angår den enkelte virksomheds drift. Bestyrelsesarbejde handler om andet og mere, end blot at dukke op til et par møder i løbet af året. Alt afhængig af startup virksomhedens økonomiske formåen, vil bestyrelsen modtage en form for godtgørelse for sin indsats. Er startup-virksomheden i sin spæde begyndelse, kan aflønning af dit arbejde i bestyrelsen sagtens have lange udsigter. Til gengæld vil du have så meget desto mere indflydelse på dens strategiske udvikling. Dit engagement og arbejdsindsats kan evt. honoreres i form af anparter eller aktier, der har et potentiale for fremtiden. Bestyrelsesarbejdet kan også kombineres med en investering i virksomheden (se afsnittet Aktiv medejer eller passiv investor). Som medlem af et advisory board har du ikke det samme juridiske ansvar som i en bestyrelse, men du vil stadig spille en aktiv rolle ift. at udstikke den strategiske vej for virksomheden.

    Her ser du råd og vejledning om, hvordan bestyrelsesarbejde kan gribes an.

    Det skal du tænke over ved bestyrelsesarbejde | Virksom

    Bestyrelsesarbejde og Advisory Boards - Bliv klar til bestyrelseslokalet (lederne.dk)

    Bestyrelsesguiden - Guiden til Praktisk Bestyrelsesarbejde

  • Køb af virksomhed
    Som investor kan du undertiden have interesse i at købe en eksisterende virksomhed, enten med drift eller videresalg for øje. Du og sælger skal blive enige om en handelspris, som begge parter er tilfredse med, og til det formål udfærdiges en ’due diligence’. Den giver dig som køber indsigt i virksomhedens forretningsgrundlag, og afdækker detaljer om bl.a. virksomhedens aktiver, dens ledelse, samt økonomiske og skattemæssige forhold. Sørg for at have dygtige rådgivere ved din side, i form af revisor og advokat.

    Her finder du links til tjeklister og anden inspiration, i forbindelse med køb af virksomhed.

    Vejledning: Ejerskiftemodeller og skat | Virksomhedsguiden

    Køb af virksomhed – Hvordan foregår køb af virksomhed? (legaldesk.dk)

    Hvad skal du vide, når du skal købe en virksomhed? (pwc.dk)

    Købe en virksomhed frem for at starte fra bunden (startupsvar.dk)

 

 


Spørgmål?


Gå til FAQ